Voortgang aanpak meerval

Dinsdag, 3 september 2013

Structurele aanpak meerval stagneert

In een poging om voor het meervalprobleem op onze vijver een structurele oplossing te vinden stuit het bestuur op problemen. Wij hebben ter zake contact opgenomen met het ministerie van Economische Zaken om een vrijstelling te krijgen voor de afvangst van de meerval door onze leden zelf. Aangezien de meerval nu onder de visserijwet is gebracht mag er weliswaar gericht op gevist worden, maar er bestaat een terugzetplicht. Het ministerie is bereid om ons een ontheffing te verlenen voor de duur van 1 jaar, maar op voorwaarde dat wij schriftelijk toestemming krijgen van schubvisrechthebbende van het water waar de meerval dan wordt uitgezet. Aan de maas het meest geëigende water is, hebben wij contact opgenomen de VVM te Maastricht. Deze verwijst ons echter weer door naar de federatie Limburg die niet schubvisrechthebbende is. We worden dus van het kastje naar de muur gestuurd. Zodra er meer nieuws te melden is, zullen wij dit via de website verspreiden.

Tot dan zijn wij genoodzaakt om ons aan de wettelijke regels te houden.