Een staaltje ambtenarij!

Vrijdag, 27 september 2013

Gisteren ontvingen wij bericht van de gemeente Heerlen over de aanvraag van de ingebruikgeving van de grond rondom onze vijver

Wij ontvingen van de gemeente het volgende bericht per email:

"Er is door de gemeente gekeken naar een mogelijkheid om het terrein in gebruik te geven aan de HSV. Dit is afgewezen. Wellicht zijn er nog mogelijkheden om het voor enkele momenten dat het druk is wel te regelen. Vraag is of het terrein op dit moment geschikt is om er incidenteel te parkeren? Geef aan wat jullie daarvan denken. Ik zou er graag een afspraak met jullie voor willen plannen."

Wij hebben hier als volgt op geantwoord:

"Wellicht schuilt het probleem in de communicatie: Wij hebben in de bijlage bij onze aanvraag duidelijk uiteengezet dat wij om een parkeerontheffing tijdens onze viswedstrijden vragen en niet om een volledige parkeerontheffing.
Dat zijn ca. 10 wedstrijden per jaar en deze worden in de regel op zondagochtend gehouden tussen 8:00 uur en 13:00 uur, omgerekend dus ongeveer 5 volle dagen per jaar.

Ik heb overigens van uw collega de redenen voor de afwijzing vernomen. Het bestemmingsplan heeft recreatie (waaronder de hengelsport) als belangrijkste bestemming in dit gebied en parkeren verstoort dit beeld kennelijk.
Mijn vraag is dan: Op welke wijze kan de hengelsport worden uitgeoefend, als de vijver wegens onvoldoende parkeergelegenheid (ca 8 stuks) niet voor validen en invaliden toegankelijk is? Onze vereniging wilde notabene - met deze aanvraag - feitelijk de parkeeroverlast voor de omwonenden van de Weltervijver tijdens wedstrijden voorkomen. Dit hebben wij overigens gisteren nog met de wijkagent kortgesloten en deze heeft volledig begrip voor de situatie en onze standpunten. Het stukje terrein dat op de situatietekening daarvoor door ons was aangeduid heeft overigens een verharde ondergrond, dus dat is het probleem niet. Hier staat overigens momenteel de schaftkeet van jullie aannemer geparkeerd.

Tot slot nog dit:
De aanvraag tot ingebruikgeving van de grond had tot hoofddoel om het looprecht rondom de vijver te regelen, zodat wij ongewenste personen konden weren en het onderhoud op ons konden nemen. Daarmee was het toezicht op de vijver geregeld en bespaart de gemeente kosten wegens onderhoud, lediging van de prullenbakken en zwerfvuilbestrijding.

Op deze reactie hebben wij nog geen antwoord gekregen.
Zodra de gemeente uitsluitsel geeft, zullen wij dit uiteraard zo spoedig mogelijk via de website communiceren.
Helaas dat de wedstrijden dan achter de rug zijn.

Het bestuur.