Grote karpersterfte

Vrijdag, 24 april 2015

Zoals jullie wellicht gezien of gehoord hebben is er plotseling een grote karpersterfte op getreden.

Beste collega sportvissers,

Zoals gezegd is er een grote karpersterfte opgetreden, nadat vorige maand ongeveer 200 Kg zeelt hetzelfde lot beschoren was. Wat is er precies aan de hand? Dat is een vraag die bij velen bij jullie zal leven. Nadat de eerste verontrustende berichten binnenkwamen zijn de alarmbellen gaan rinkelen. We hebben met een aantal scenario's rekening gehouden: De waterkwaliteit kon niet op orde zijn, onvoldoende voedsel door het afzuigen van de sliblaag, een illegale lozing in de vijver of een ziekte zoals botulisme, een bacteriële infectie of een virus.

We hebben direct een aantal instanties ingeschakeld om de oorzaak te achterhalen. De waterkwaliteit, het zuurstofgehalte en PH-waarde in de vijver is gemeten en is subliem en omdat de sterfte zich nu hoofdzakelijk onder de karpers voordoet kunnen ook een aantal andere scenario's worden geschrapt. Alles wijst alles in de richting van een ziekte. Maar welke? Dat is de hamvraag.

Om die vraag te beantwoorden hebben we ons gewend tot het RVI in Lelystad en de symptomen van de dode vissen en de eventuele maatregelen die wij kunnen treffen doorgesproken. Nadat laboratorium-onderzoek op een levende of dode vis heeft plaatsgevonden kan echter geen uitsluitsel worden gegeven. Alles wijst echter in de richting van bacteriële infectie of een karpervirus. Hiertegen bestaat echter geen remedie in een open water zoals dat van ons. We kunnen de ziekte dus jammer genoeg niet gericht bestrijden.

We hebben gisteren in een spoedvergadering met alle controleurs, de vrijwilligers en wedstrijdcommissie bij gesproken. We hebben gezamenlijk besloten om een vis in Lelystad te laten onderzoeken. Dat gaat komende dinsdag plaatsvinden en daar hangt een fors prijskaartje aan. Ook hebben wij besloten om de karperwedstrijd van a.s. zaterdag niet af te lassen, zodat wij met name de karpervissers dan goed kunnen informeren.

Wellicht dat sommigen gaan speculeren over de oorzaak van deze ziekte. Daarover het volgende: Indien uit het onderzoek zal blijken dat het om een bacteriële ziekte of een virus gaat, dan zijn er meerdere oorzaken of een combinatie daarvan mogelijk. Uit signalen die wij van leden krijgen, heeft een aantal vijvers in onze omgeving ook met dit zelfde probleem te kampen of eerder gehad. De oorzaak hoeft dus niet alleen in visuitzetting te liggen, maar het is ook mogelijk dat vissers die op andere besmette wateren hebben gevist, de ziekte naar onze vijver hebben overgebracht en dit kan ook door watervogels zijn gebeurd. De echte oorzaak zullen we echter nooit achterhalen.

Indien het een bacteriële infectie of een karpervirus betreft dan is de ziekte niet overdraagbaar op mensen of andere dieren. Het leek ons goed om dit te vermelden.

Ten slot nog dit:
Deze catastrofe gaat ons allemaal aan het hart en zeker niet omdat het een financiële strop voor onze vereniging is. Ons verzoek is dan ook: WEES COLLEGIAAL en doe andere verenigingen niet hetzelfde aan!! Ga dus niet met besmette visspullen naar andere vijvers zodat deze verenigingen hetzelfde lot ondergaan. We gaan - indien mogelijk - op korte termijn maatregelen treffen om netten en onthaakmatten aan onze vijver te ontsmetten. Indien de uitslag van het RVI uit Lelystad bekend is, zullen wij hier zo spoedig mogelijk over berichten via de website.

Het bestuur.