Renovatie Weltervijver: uitkomsten overleg met gemeente

Woensdag, 3 juli 2013

Gisteren heeft overleg met de gemeente Heerlen plaats gevonden over de renovatie van de Weltervijver.

Ofschoon er nog geen strakke planning ligt, zullen de voorbereidende werkzaamheden na de bouwvakvakkantie starten. Deze werkzaamheden zullen echter nog niet aan of in de vijver starten, maar in de nabije omgeving. Omdat er ca. 5000-5500 m3 slib uit de vijver vrijkomt, wil de gemeente het slib in de omgeving verwerken. Hierdoor wordt het aantal vervoersbewegingen geminimaliseerd en dat scheelt aanzienlijk aan kosten. Na het voorbereidend werk wordt het slib met behulp van een slibzuiger uit de vijver verwijderd en in de omgeving verwerkt. Er wordt dus niet gebaggerd. Als laatste komt de beschoeiing aan de beurt. De gemeente liet ons een monster hiervan zien en dat zag er schitterend uit. De beschoeiing wordt niet meer van houten palen gemaakt, maar van WPC-planken die op palen worden gemonteerd. WPC is een composiet van houtvezels en kunststof en is een duurzaam materiaal. Omdat er met deze planken gewerkt wordt, zijn rondingen in de oever moeilijker te realiseren. Dat is ook begrijpelijk. De bestaande oeverlijnen blijven echter zoveel mogelijk in tact. De belangrijkste verbetering wordt aan de boskant gerealiseerd. De oever wordt daar ca 3 meter naar voren gehaald en ook van dezelfde beschoeiing voorzien. Daardoor ontstaan er meer visplekken. Het nieuwe gedeelte wordt niet uitgediept en in het kweekgedeelte (bij de roeiboot) worden meer planten gezet, voor optimale paai-omstandigheden.

Het belangrijkste nieuws is dat wij nog tot ca. eind september van het weilandgedeelte en het nieuwe gedeelte gebruik kunnen maken om te vissen. De werkzaamheden daar worden als laatste aangepakt. Dat betekent dat er toch nog gevist kan worden, ook al is de aannemer 'aon de geng'. De hoogste concentraties slib liggen immers - zo blijkt uit de metingen - kort bij de struiken aan de overkant. Wij hoeven ons visseizoen dus niet vroegtijdig te beëindigen of naar een andere vereniging uit te wijken.

Zoals gebruikelijk bij werken zoals dit, kunnen er in overleg tussen aannemer en gemeente wijzigingen in de plannen komen. Wij houden daarom nauw contact met de gemeente en zullen jullie via de website verder op de hoogte houden.