Samenkomst Heerlense hengeslportverenigingen

Donderdag, 24 april 2014

Pas geleden zijn alle heerlense hengelsportverenigingen door de gemeente uitnodigd om aan tafel te gaan zitten.

Doel van het gesprek was om over gezamenlijke thema's te praten zoals het visstandbeheer, handhaving en knelpunten. Zoals eerder gepubliceerd worden de Heerlense HSV's verplicht om de waterkwaliteit te bevorderen. Onder meer door een adequaat visstandbeheer te voeren. Dit wordt door de hengelsportfederatie Limburg gesubsidieerd onder meer door (gratis) cursussen en een afsluitend visstand onderzoek. Op het gebied van handhaving werd voorgesteld om controlleurs van een 'parkstad' identificatiebewijs te voorzien, zodat zij ook op andere Heerlense vijvers mogen controleren. Waar andere verenigingen nog moeite hebben met de handhaving op het nachtvissen, werd door de gemeente verwezen naar onze nachtvisregeling. Die werd als voorbeeld voor andere verenigingen gesteld.
Ook werden knelpunten besproken zoals karpersterfte (na uitzetting), het meerval- en aalscholverprobleem.
Inzake de karpersterfte werd geadviseerd om karpers te betrekken van Carp Farm (daar komen onze karpers overigens ook vandaan).De aalscholvers blijven een stevig proleem voor alle verenigingen en van de gemeente dienen wij ons gewoon aan de wet houden.De federatie gaat de mogelijk bekijken om bij ons in de vijver een zgn. cormoshop (tijdelijk) te plaatsen. Dit een apparaat dat onder water orkageluiden produceert. Voor het meervalprobleem is er overigens wel een lichtpuntje. De gemeente onderzoekt in samenwerking met de federatie hoe het vergunningstechnisch mogelijk wordt om gevangen meervallen in een Heerlense vijver over te zetten. Die vijver is overigens al gevonden.